ЗА ПОЛИТИКАТА И ИСТОРИЯТА.РАЗГОВОР С ЕДИН МАГИСТЪР ПО ИСТОРИЯ


         Наскоро проведох една интересна кореспонденция с човек, който е още по-интересен. Кореспонденцията ни премина под формата на свободен разговор, а темите, които засегнахме, са основно политически и исторически. Човекът, с когото разговарях е магистър по история. По една или друга причина сметнах, че ще бъде интересно да публикувам тук разговора ни, но със задължителното условие: да не споменавам името му. Пак казвам, това е разговор - не интервю, не спор, беседа или нещо такова -  а просто един нищожен разговор...


Б:  
Здравейте
Искам да знам какво мислите за това:
http://vpechatleniata.blogspot.com/2012/04/blog-post_5967.html

М:  
Здравейте. Прочетох статията. Кратък и ясен политически анализ. За съжаление русофилството и русофобството ни съпътства вече повече от век и не можем да се оттърсим от това. При нас дясно и ляво нямат същото съдържание както на Запад. Точно сте го казали.
Българинът обаче е инертен - той не може да осъзнае че "той уволнява и назначава".
Ние все още не сме граждани, по-скоро поданици.
Съжалявам, че ще го кажа, но сме овчици.

Б:  
Да... Тъжно е всичко това...

М:  
Тъжно е - такава ни е народопсихологията.

Б:  
Днес на една Лекция по литература, доцентката ни каза, че "Под Игото" говори за народопсихологията ни повече, отколкото стотиците социологически и ''народопсихологични'' статии,  изписани по тази тема. Тази реплика много ми хареса.

М:  
Ами виждате. Нещо да се е променило оттогава?
Нашето мислене е същото както и преди 1000 години.
Най-добре го казва Петър Мутафчиев в "Книга за българите"
И колкото и да се опитваме да се правим на велики, нашата история е тъжна картинка...

Б:  
Това определено ми хареса ! (Въпреки, че не е много-много за харесване, но все пак...)

М:  
Не можем да си затваряме очите пред това.
Погледнете османското завладяване - падаме като гнил плод. Първи падаме и последни се освобождаваме...

Б:  
Понеже заговорихме за история - Какво мислите за ''хрониките'' на Стефан Цанев ?

М:  
Хмм...

Б:  
Много от нашите преподавателли във ВТУ я определят като чалга-литература...

М:  
Колегите реагираха остро. Да така е, обаче аз не го съдя така остро.
Човекът с езика на драматургията ни казва истини, които официалната историография не желае да ги каже. Официалните ни историци не желаят да слязат при хората имам предвид, че историографията си стои затворена в един непристъпен сух академизъм, който е непонятен и безинтересен. Все още съществуват много митове, догми и клишета. Народът ни не знае собствената си история. В средношколските учебници пише едно, в университета се учи друго. Пълен разнобой...
Знаеш ли, това , което си говорим с теб, същото го споделяме с доста от колегите историци - преподаватели в СУ
Всъщност - защо не разгледаш сайта
А ти какво следваш?

Б:  
Българска филология
но често се налага да прибягваме до историята, така че не се учудвай за интереса ми.

М:  
Те са свързани, няма как да не прибягвате.

Б:  
Да - цялата ни литература е свързана с историята - като почнеш от именника на българските ханове (или князе), през старобългарската литература, после възрожденска, следосвобожденска и т.н и т.н....

М:  
Точно така, но средновековната е по-скоро богословска. Ние почти не сме имали светска литература и оригинална, за съжаление.

Б:  
Е - намира се тук-там, но като цяло - слаба работа...
А относно оригиналността - може би от цялата ни филологическа история, единствено глаголицата е оригинална, въпреки, че и при нея има доста спорове - все пак е създадена от Солунските Братя
а Солун е Гърция, не България...

М:  
И те са ромеи, не българи.

Б:  
...Но това са вече въпроси на интерпретация, гледна точка и т.н.

М:  
Няма гледни точки - има факти!

Б:  
факти, факти - но доцентът срещу теб ти натяква, че Солунските братя са славяни, понеже майка им е славянка...
А ние учители ще ставаме... Трябва да си затваряме очите пред някои нещица
за да учим децата на криворазбран национализъм.
(Пък се смеем на мàкедонците)

М:  
Докато следваш - ще си ги затваряш! После си свободен да изразяваш това , в което си убеден. Мен за малко щяха да ме скъсат на защитата на дипломната работа, защото се опитах да направя съпоставка между България и Сърбия. Дадоха ми знак да си замълча !!!!
Но сега никой не може да ми се налага и да ми казва какво да пиша и да говоря.

Б:  
това е хубавото на тая демокрация...

М:  
Виж, хубаво е , но пък и много простотии взеха да се пишат. Всеки пише - нароиха се теории и теорийки, сензации... Имам предвид, че много хора взеха да лансират сензационни теории. Читателите им вярват. За произхода ни, за цивилизацията - тук няма никакви аргументи, а само интерпретация и фалшификации...

Б:  
Това е нещо отвратително. Но аз смятам, че съвестният, отговорният читател преценява правилно нещата. Щото си има литература за масите, има си и сериозна литература.
(под литература разбирам именно тези теории за цивилизацията, за които говориш)

М:  
Снощи един от фейсбук-приятелите ми изпрати един клип за Анунаки - по Захари Сичин.
Човекът убедено вярва, че ние сме с извънземен произход, че ние историците участваме в световна конспирация, в укриване на истинските факти...
Мани, мани...

Б:  
Ха-ха-ха - тези хора винаги са ми били чудни...Всъщност знаеш ли каква е целта на тая дезинформация ?
Един познат прочете статията ми, която ти дадох в началото на нашия разговор, и още с първите думи ми каза: "ООО, тука има русофилство, русофобство, Кунева била Агент на Москва... Кви са тия световни конспирации"
Той човека си мислеше, че това, което му обеснявам в статията, са теории на световната конспирация... Той не се интересува от политика и така мисли... Ако се интересуваше - на 100 % нямаше да мисли така

М:  
Напоследък стана модно да се лансират подобни конспиративни теории. Няма лошо да се разчупват стари клишета , да падат догми , да се отхвърлят вече остарели представи, но не да се отива в друга крайност. Всичко трябва да се прави с доказателства и факти - не да се смуче от пръстите.

Б:  
Съгласен съм с теб. Ето - например - последната "конспирация" беше, че Шеврон (Америка) ще дупчи Добруджа за Шистов гас. Това щяло да направи някакви аварии и не знам си какво... Организираха се протести. Не зная какво ти е мнението за шистовия гас, но мога да ти кажа, като човек, който се интересува от политика, че тези протести бяха организирани от структури на БСП, обслужващи Русия. Раздват им брошурки, тениски, шапки и обувки на протестиращите с надпис: "Аз съм против!" - ама никой не се замисля, че тия тениски и шапки струват пари и кой дава тези пари...

М:  
Виж , срещу шистовия газ има доста огрганизации. Наскоро гледах филм на ВВС за добива в едно американско градче - в планините, чиста природа, идилия, езерца, гори идва компанията и почва да пробива, след година езерцата са мъртви, природата - унищожена, водата от чешмите - жълта с мирис на метан. Пробива става с т.нар. ''хидравличен удар'', в тръбите обаче освен вода се вкарват разни химикали - това всичко отива в подземните води...

Б:  
Шистовия газ се появи точно , когато трябваше да се решава въпросът с АЕЦ Белене. А Относно авариите - навсякъде има аварии - случват се, но те не са редовно случващи се, а по изключение - това са аварии все пак. Технологията принципно е безопасна. Канада се е доказала като страна, която безопасно добива такъв газ. Никой не показа филм, примерно, за Чернобил. Аз, понеже съм от младежките структури на ГЕРБ, бях свидетел, как мои познати - от младежкото БСП бяха ангажирани да бъдат един вид организатори и поощрители на протестите. Може и така да е, както казваш ти, но аз ти казвам - какво съм видял: аз видях, че голяма част от протестиращите са водени от организации, които са червени на цвят...

М:  
Не споря, защото не съм компетентен по въпроса. Това съм видял във филма. Човек не трябва да се доверява сляпо. Иначе те поздравявам за ангажираността ти в политиката. За съжаление, комунистите все още ни държат здраво... И не знам кога ще се отървем от тая хватка.

Б:  
Каза ''комунистите'', и се сетих:
http://vbox7.com/play:f7767f09e6

М:  
Ха-ха-ха, еййй - като на партиен конгрес...

Б:  
Другарите са опасни...

М:  
Е-е-е, развесели ме; чакай да си го пусна още веднъж. Кефи ме

Б:  
:)

Коментари

Популярни публикации от блога

Глаголи от свършен и несвършен вид - раличаване

Каква е поуката от Смирненската стълба